Aleksinkulma, lukioverkko ja kirjastot parasta Oulua

Muutosohjelman verukkeella Oulussa  suunnitellaan muutoksia  palveluihin, jotka eivät sitä kaipaa. Suunnitelma Aleksinkulman käytön laajentamisesta on kelvoton. Tila on jo nyt täydessä käytössä ja palvelee erinomaisesti eläkeläisjärjestöjä ja muita järjestöjä.

Kirjastot lukusaleineen  ovat toimineet kuntalaisten kohtaamispaikkoina. Ne on rakennettu siihen tarkoitukseen. Siksi on tärkeä, että Oulunsalon, Yli-Iin ja Haukiputaan kirjaston tiloja ei väkinäisesti ruveta siirtämään koulujen tai monitoimitilojen yhteyteen. Kirjastoihin ei pidä mahduttaa liikaa sinne kuulumattomia toimintoja, kuten Kiimingissä uhkaa käydä.

Oulu tunnetaan  historiassa valovoimaisena koulukaupunkina. Arvokasta perintöä ei pidä kyseenalaistaa supistamalla alueellisesti kattavaa kouluverkkoa. Keskittäminen on huono ratkaisu suuressa kaupungissa. Lähipalvelut ovat oululaisten laaja, yhteinen tahto. Valtuuston aikaisemmat päätökset lukioista  ja peruskouluista on toteutettava. Jarruttaminen ja viivyttely horjuttaa  uskoa demokratiaan.

Oulun Vasemmistoseuran kevätkokous 21.2.2018

Mikko Viitanen, puheenjohtaja