Miksei biokaasun mahdollisuuksiin tartuta Oulussa

Alla olevan mielipiteen kirjoitin Kalevaan kuukausi sitten. Keskiviikkona 27.2.2019 joukkoliikennejaosto otti asiassa myönteisen askeleen eteenpäin mahdollistamalla biokaasubussien osallistumisen kilpailutukseen. Toivottavati tästä lähtee biokaasu laajemminkin liikenteen käyttöön.

Oulussa on tarjolla omasta takaa biokaasua polttoaineeksi ajoneuvoihin. Gasum Oy tuottaa biojätteestä ja lietteestä Ruskossa biokaasua. Oulun Kiertokaari Oy jalostaa siitä noin 30 prosenttia liikennepolttoaineeksi. Hämmästyneenä olen lukenut, että Oulun joukkoliikenteessä siirrytään uusissa kilpailutuksissa vuonna 2019 biodieseliillä kulkeviin busseihin.  Miksei ympäristön kannalta parempaan ja vielä paikalliseen biokaasuun tartuttu? Tätä on myös esitetty useassa aloitteessa vuonna 2018 (mm. Juha Vuorio ja Paula Himanen). Nykytilanteessa Gasumin tuottamasta biokaasusta menee harakoille lähes 70 prosenttia. Tässä ei ole enää järkeä.

Taksit ovat lisääntyvässä määrin siirtyneet biokaasun käyttäjiksi. Haurun jätekuljetusauto ainoana sen alan yrityksen on ottanut ensimmäisen biokaasuauton käyttöön. Jätekuljetusyrityksiltä odottaisi nopeampaa siirtymistä biokaasuun. Jäteautothan käyvät päivittäin Ruskossa, missä tankkausasema sijaitsee. Onko joukkoliikenteen harjoittajilla oma-aloitteisuutta ottaa biokaasubusseja käyttöön nopeammin? Eikö edullinen polttoaineen hinta ja pienimmät päästöt puhu biokaasun puolesta?

Kaupunki valmistelee ympäristöohjelmaa. Kansalaistilaisuuksissa on noussut vahvasti esiin biokaasun käyttöönotto nopeasti joukkoliikenteessä. Tästä pitää mielestäni tehdä päätös ympäristöohjelmassa tänä keväänä. Vaasasta voi hakea esimerkkiä.

Mikko Viitanen
Vasemmistoliiton Oulun valtuustoryhmän varapuheenjohtaja