Koronahenkilöstö ansaitsee palkitsemisen

Julkaistu Kalevassa 9.4.2021

Oulun Vasemmistoseura pitää tärkeänä, että kaupunki työnantajana palkitsee koronatilanteen kuormittamaa henkilöstöä esim. palkanlisällä. Palkitsemista tarvitsevat myös omaishoitajat, joista monet ovat vältelleet lakisääteisiä vapaita pelätessään omaistensa koronatartuntaa hoitopaikassa.

Palkkaamalla lisää henkilöstöä sosiaali- ja terveyspalveluihin myös voidaan kuormitusta keventää. Talousarvioon sisältyvä 70 henkilön lisäys ei riitä, mikäli tilanne ei helpota. Sosiaali- ja terveyspalveluiden työvoiman tarve kasvaa muutenkin. Alan tulevaisuuden varmistamiseksi tarvitaan toimia, jotka houkuttelevat nuoria hakeutumaan alalle.

Korona on haitannut ihmisten elämää, mikä heijastuu kaupungin palveluihin. Palvelutarpeiden kasvu näkyy erityisesti nuorten mielenterveyspalveluissa ja perheiden palveluissa. Kaupungin tulee huolehtia, että palveluita on tarjolla matalalla kynnyksellä, kun valtio on osaltaan tukenut kuntia koronan hoitamisen kustannuksissa.

Oulun Vasemmistoseura ry, kevätkokous 23.3.2021