Erityisen tuen oppilaille saatava oikea-aikaista tukea – inkluusion nimissä ei tarvitse pärjätä
Pelkistetysti voi todeta, että koulutyön arjessa keskeisen haasteen aiheuttaa tilanne, jossa yleisopetuksen normaalikokoisessa ryhmässä on mukana useita eritasoista erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.
Mitä pitäisi tehdä, jotta kaikille oppilaille olisi turvattu sellainen oppimisympäristö, jossa mahdollisimman hyvin voisi oppia omien edellytysten mukaisesti?
Nykyisellään osa oppilaista ei syystä tai toisesta pysty oppimaan oman kykytasonsa mukaisesti. Tämä ymmärtääkseni näkyy myös alentuneissa PISA-tutkimusten tuloksissa.
Katseet on kohdistettava erityisen tuen tarjontaan jo varhaiskasvatuksesta lähtien. On syytä välttää niitä tilanteita, joissa erityisen tuen oppilas yrittää inkluusion nimissä selviytyä yleisopetuksessa alkuopetuksen ryhmässä. Jos oppilas siirtyy yleisopetuksen kokeilun jälkeen pienempään erityisopetuksen ryhmään, on järjestys väärän suuntainen.
Paras tae myönteiselle koulupolulle ovat onnistumisen kokemukset. On tärkeää arvioida oppilaan erityisen tuen oikea-aikainen tuki ja oppimisympäristö yhteistyössä huoltajien kanssa. Onnistumisten kokemusten kannalta on parempi, että oppilas kuntoutuu ja saa erityisryhmässä riittävästi valmiuksia siirtyä opiskelemaan yleisopetuksen ryhmässä.
Luontevaa oppilaan erityisen tuen järjestäminen on niissä yhtenäisen perusopetuksen kouluissa, joiden yhteydessä voidaan järjestää erityisopetusta useammissa erityisopetuksen ryhmissä.
Oppilaalla on mahdollisuus erityisryhmästä käsin opiskella yleisopetuksen ryhmissä edellytystensä mukaisesti ja siirtyä myös pysyvästi yleisopetuksen oppilaaksi.
Erityiskoulu puolestaan palvelee parhaiten niitä oppilaita, joiden arvioidaan tarvitsevan pysyvämpää erityisen tuen oppimisympäristöä koko perusopetuksen ajan. Erityiskoulu mahdollistaa erityisopetuksen ammattilaisille työyhteisön, jossa kollegoiden tuki on tärkeää riittävän tuen kohdentamiseksi erityisen tuen oppilaille. Mielestäni on syytä välttää yksittäisiä erityisluokkia yleisopetuksen yhteydessä, koska niissä eittämättä yhteisöllinen tuki jää vähäisemmäksi.
Myös henkilökunnan akuuttien poissaolojen tuuraaminen onnistuu paremmin, jos samassa koulussa on useampia erityisryhmiä.
Tässä kirjoituksessa olen käsitellyt niitä erityisen tuen oppilaita, jotka omaavat edellytykset oppia yleisopetuksen oppitavoitteiden mukaisesti.
Mikko Raudaskoski
erityiskoulun rehtori emeritus, kaupunginvaltuuston ja -hallituksen jäsen (vas.), Oulu
Kirjoitus julkaistu Kalevassa 11.1.2025