Kaksoisraide ja lähijunat vain pääkaupunkiseudulle?
Oulun ja Perämerenkaaren kaksoisraide ja sen mahdollistavat lähijunat ovat vuosikymmeniä myöhässä. Vielä 70-luvulla sai matkustaa ”lättähatulla” Kemistä tai Kajaanista asti Ouluun. Itsekin asuin kesän Haukiputaan asemakylällä ja kuljin kaupunkiin kesätöihin junalla, joka pysähtyi Pateniemessä ja Tuiran asemalla.
Teemmekö junaliikenteessä Oulun seudulla, koko Perämerenkaarella samat virheet, jotka Espoo tietoisesti teki 40 vuotta sitten?
70-luvun lopulla, pian Helsingin metropäätösten jälkeen Otaniemen teknillisen korkeakoulun professorit, mm. autotekniikan professori Antti Saarialho luonnostelivat pintametron Espooseen.
Olin tuolloin muuttanut pääkaupunkiseudulle. Näin ja ymmärsin nopeasti Espoon epäonnistuneen lähiörakenteen ja lähdin mukaan, kansalaisliikkeeseen, joka vaati järkevää pintametroa hajanaiseen Espooseen.
Kävikö näin? Ei tietenkään. Espoo ja koko pääkaupunkiseutu vaati uusia moottoriteitä ja sai niitä silloin ja jatkuvasti myöhemmätkin vuosikymmenet, rahoittajina kaikki suomalaiset.
Espoo ei 70-luvun lopulla eikä vielä 80-luvullakaan varannut yleiskaavoihin edes selvittelyaluetta pintametrolle.
Jo 70-luvun alussa oli Espoon kaupunkisuunnittelukilpailun voittanut puolalainen arkkitehtiryhmä esittänyt Espooseen nauhakaupunkia sähköradan varteen.
Viime vuodet koko pääkaupunkiseudun hajanaisen yhdyskuntarakenteen virheitä on korjattu kalliilla raideyhteyksillä, kuten miljardien maanalainen Länsimetro ja kehärata.
Suunnitteilla on lisää makrohankkeita, tunnin radat Turkuun ja Tampereelle, Raide-Jokeri, Pisara-rata, itärata, Tallinnan tunneli … Tekeväthän ne tietenkin vierailijankin matkustamisen nykyisin jouhevaksi.
Saammeko me koskaan nauhakaupunkia tai tiiviimpää -seutua Ylivieska-Raahe-Liminka-Kempele-Oulu-Ii-Simo-Kemi-Tornio-Haaparanta?
Nyt on menossa alustavaa lähijunaselvittelyä, jatkona muutaman vuoden takaiselle seudun ja valtion kasvusopimukselle, joka Limingankin aktiivisuudella tuotti lopulta vain uuden aseman Kempeleeseen?
Riittävätkö meille tosiaan erilaiset pääkaupunkiseudun kaltaiset hajanaiset sormimalli¬rakenteet pääteiden varteen?
Tuntuu, että liian monelle eduskuntavaaliehdokkaalle on tärkeää ”oman kulmakunnan”-hengessä valittaa ”Ouluun keskittämisestä”. Näin ovat myöhästyneet niin kaksoisraiteet kuin lähijunatkin
Eikö pohjoisen ehdokkaiden olisi välttämätöntä miettiä seutumme rakenteita pitkälle tulevaisuuteen? Eikö tasapainoisempi Suomi rakennu sittenkin niin, että Helsingin rinnalle saadaan maan rakennetta ja kehitystä uskottavasti tasapainottavia alueita?
Kalervo Ukkola
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.