Oulun taantuva ydinkeskusta
Oulussa on äimistelty, koska pari entistä kuntakeskusta kiinnostaa
enemmän kuin Oulun ydinkeskusta. Syyt ovat loogisia: asuntojen kalleus,
pienet sijoitusasunnot, grynderien ”ohjaama” poukkoileva rakentaminen,
lapsiperheiden unohtaminen ja joukkoliikenteen laiminlyöminen. Varmasti
muitakin syitä löytyy!
Näyttää siltä, että käytetyt keinot eivät kerta kaikkiaan vedä
ihmisiä Oulun keskustaan – ei asumaan eikä edes käymään.
Epätoivoisesti yritetään houkutella 1900-luvun lopun keinoilla
yksityisautoja keskustaan, kun tavoitteena pitäisi olla ihmisten tulo
keskustaan.No, Oulun hintava joukkoliikenne on lähes absurdia
höylätessään yhtä ja samaa joukkoliikennekatua,Torikatua,
edestakaisin. Isokatuhan pyhitettiin Arinan kesäkaduksi – tunnetuin
seurauksin! Varmuuden varalta joukkoliikenteen maksuja aiotaan korottaa.
Näyttää siis vahvasti siltä, että Oulun päättäjät aikovat
jatkaa menneiden aikojen valssin pyörteissä. Sitten sitä
ihmetellään, kun entiset kuntakeskukset purjehtivat ohi. Oululle
ollaan puuhaamassa uutta keskustavisiota. Nyt on kaksi mahdollisuutta:
entiset huonot taannuttavat ”eväät” tai aivan uusi ”resepti”.
Jospa kysyttäisiin ihmisiltä – erityisesti lapsiperheiltä – mitä he
odottavat ja toivovat keskustalta, jotta sinne voisi asettua asumaan.
Toiveisiin ei varmastikaan kuulu ”Terwattu torni”, vaan aivan muuta.
Mallia voi hakea Ruotsin puolelta, jossa on monia hienoja, ihmisen
mittaisia ratkaisuja. Muualta Euroopasta löytyy hyviä malleja kuten
Freiburg Saksasta. Hienoja joukkoliikenneratkaisuja löytyy tosi monesta
paikasta.
Pitää vain avata silmät ja ymmärtää, että jos halutaan
pitkäaikaisia kestäviä ratkaisuja, niin nykykeinot vain puuduttavat
ja siunaavat nykyisen surullisen tilanteen. Entäpä jos julistettaisiin
ydinkeskustaa koskeva suunnittelukilpailu! Löytyykö rohkeutta?
Monet kaupungit Euroopassa ja Suomessa tähtäävät tulevaisuuteen ja
ajattelevat tosissaan seuraavia sukupolvia. Suurkaupungeista Pariisilla
on komeat vihersuunnitelmat ilmastonmuutoksen takia. Oulun nykyinen
poliittinen johto ja Arina haaveksivat, että oma ”Eiffeltornimainen”
Terwatorni nostaa Oulun suurkaupunkien kategoriaan. Voi, voi …
Oulu on viimeksi osoittanut ennakkoluulotonta visionääristä rohkeutta
julistautuessaan teknologiakaupungiksi – kauan sitten! Nyt on
mahdollisuus lähteä Freiburgin viitoittomalle tielle; se on nykyään
Saksan suosituin muuttokohde. Koko Freiburgin poliittinen kenttä
-oikealta vasemmalle – oli muutosten takana ja seurauksena oli
todellinen ”voittokulku”. Oulu voisi mielestäni aloittaa oman
voittokulkunsa purkamalla Isonkadun kesäkatujärjestelyn, ja sitteb
palauttaa Isokatu joukkoliikennekaduksi. Puretaanhan kokonaista
hyväkuntoista kerrostaloa parhaillaan Oulun ydinkeskustassa. Kai yhden
pääkadun palauttaminen liikenteelle onnistuu helpommin. Ja kaikki –
Arina myös – kiittävät!
Oulun ”tunnuslaulussa” sanotaan, että koskaan et muuttua saa.
Jatketaanko samalla keskustaa riuduttavalla tiellä vai uskalletaanko
lähteä kokonaan uudelle tielle keskustan kehittämisessä. Toisin
sanoen: kuunnellaanko gryndereitä (rahaa) vai ihmisiä?
Kas siinä vasta pulma – sanoisi Hamlet!
Veikko Ervasti