Aika käynnistää ratikkakeskustelu Oulussa

Tampereen kaupunginvaltuusto teki vast’ikään historiallisen päätöksen raitiotieliikenteen aloittamisesta. Ratikka oli pitkään pinnalla Pirkanmaalla, mutta sai lopulta kaupunkilaisia edustavien valtuutettujen enemmistön puolelleen. Sen hyvinä puolina pidetään joukkoliikenteen toimintaedellytyksien parantamista ja kaupunkirakenteen tiivistämisen mahdollistumista. Raitiovaunuliikenne tulee yhdistämään kaikki merkittävät Tampereen kohteet, kun esimerkiksi yliopisto, kauppakeskukset, yliopistollinen sairaala ja urheilukohteet jäävät sen reitin varrelle. Se helpottaa niin paikallisten kuin matkailijoiden asiointia huomattavasti.

Nyt Oulussakin on hyvä lähteä pohtimaan vakavasti ratikkaliikenteen suomia mahdollisuuksia. Oulun yleiskaava mahdollistaa sen esimerkiksi reitillä Ritaharjusta keskustan kautta Kaakkuriin. Kaupunkirakenteemme on jatkossa levittymässä yhä enemmän kyseisen reitin varrelle, kun iso osa OAMK:n toiminnasta muuttaa Linnanmaalle. Opiskelijat ovat merkittävä joukkoliikenteen käyttäjäryhmä.

Raitiotieliikenne mahdollistuu yleiskaavassa myös Hiukkavaaran suuntaan, josta odotetaan Oulun merkittävää kasvusuuntaa. Yleiskaavaan kuuluva Kemintien bulevardi – suunnitelma pelaa hyvin yhteen mahdollisen ratikkalinjauksen kanssa. Oulun asutusrakenne tiivistyisi esimerkiksi Alppilassa ja Välivainiolla aidosti kaupunkimaiseen malliin.

Ratikka (tai tamperelaisittain mahdollisesti pora) rakentuu Pirkanmaalle yllättävän nopeasti. Ensimmäiset linjat on määrä ottaa käyttöön jo vuonna 2020. Toki kyseessä on iso investointi, koska Tampereen ratikka maksaa noin 280 miljoonaa euroa. Tässä yhteydessä on huomattava, että Tampereella uskotaan vahvasti ratikan tienaavan itsensä takaisin, eivätkä siihen sijoitetut rahat ole lopulta pois tavallisten kuntalaisten palveluista. Ratikkareitin varrella oleva maan arvo nousee, maankäytöstä tulee tehokkaampaa ja lipputulot nousevat joukkoliikenteen käytön lisääntyessä.  Kaiken kaikkiaan Tampereen viihtyvyys tulee ratikan valmistuttua kohenemaan huomattavasti. Tampereella ratikka sai kannatusta lävitse poliittisen kentän kokoomuksesta vasemmistoliittoon.

Kuntavaalien alla on hyvä käydä ennakkoluulotonta keskustelua tulevaisuuden visiosta. Ehkä vielä ensi valtuustokaan ei pääse Oulussa päättämään raitiovaunuliikenteen käynnistämisestä. Joka tapauksessa ilman rohkeita näkemyksiä ja uudistuksia ei Oulussa mennä eteenpäin. Siksi yleiskaavassa olevaan ratikkamahdollisuuteen on käytävä kiinni tosimielellä. Tuleeko Oulun olla mukana modernissa joukkoliikennekehityksessä vai jämähtää menneisyyteen? Aivan varmaa on vain se, että ilman ennakkoluulottomia visioita ei voi syntyä hienoa tulevaisuutta.

Olli Kohonen (Kaleva 16.11.2016)