Ratikka maksaisi itsensä takaisin

Harri Pöntinen (Kaleva 23.11./Lukijalta) nosti Oulun ratikkasuunnitelmien osalta keskustelun keskiöön talouden kommervenkit. Niiden kanssa on luonnollisesti oltava erityisen tarkka. Ratikka olisi kuitenkin panostus, joka isolla todennäköisyydellä maksaisi itsensä komeasti takaisin. Ratikka lisäisi intoa investoida Ouluun erittäin monella sektorilla. Se loisi lisää kasvua ja työtä sekä tekisi kaupungistamme entistä vetovoimaisemman paikan.

Kustannuksia ei ole syytä päästää karkaamaan käsistä. Oulussa osataan olla infrarakentamisen suhteen tarkkoja eurojen suhteen. Poikkimaantien sillan ja Kivisydämen kustannukset alittuivat ennakoidusta. On myös huomattava, että Tampereen ratikka toteutetaan ns. allianssimallilla, jossa urakoitsijat ovat mukana jo suunnitteluvaiheessa. Kustannukset myös alittanut Tampereen rantatunneli rakennettiin sen avulla. Samaa voisi mahdollisesti soveltaa myös Oulussa.

Jos asian suhteen päätetään edetä täällä pohjoisessa, on myös ratikan hinta-hyöty –suhde selvitettävä perinpohjaisesti. Tampereella kaupungin selvityksissä on todettu, että Tampere saisi ratikkaan sijoittamansa rahat pitkällä aikavälillä kaksinkertaisena takaisin. Satsaus palautuisi kasvaneiden lipputulojen, maanomistuksen arvonnousun, verotulojen kehityksen ja maankäytön tehostumisen ansiosta. Jo ratikan rakentaminen luo paljon työtä. Tampereelle sen ensimmäisen osan rakentaminen synnyttää  2400 henkilötyövuotta.

Näiden lisäksi on myös aivan mahdollista (aivan kuten Harri Pöntinen nostaa esiin), että vaikutukset säteilisivät Oulusta myös myönteisesti naapurimaakuntaamme Kainuuseen Transtechin tehtaille.

Oulullekin raitiovaunuliikenteen tulisi olla realistinen vaihtoehto tulevaisuuden visionamme. Ensimmäinen askel on kuitenkin lähteä tekemään tarvittavat selvitykset, jossa yhteydessä on tarkasteltava myös bussiliikenteen kehittäminen edelleen yhtenä vaihtoehtona. Tähän työhön soisi tulevan valtuuston käyvän tosimielellä.

Olli Kohonen
(Kaleva 17.11.2016)