Valtion lisärahoitus Oulussa ensin erityisluokkiin
Miia Immonen kirjoitti (Kaleva 5.3./Lukijalta), että valtion lisärahoitus on kohdennettava ryhmäkoon pienentämiseen. Ryhmäkoon pienentäminen on hyvä tavoite, mutta itse kohdentaisin lisämäärärahan ensin erityisluokkien lisäämiseen kattavasti koko kaupungin alueelle.
Olisi hyvä, jos meidän erityisopettajien lisäksi useampikin luokanopettaja ottaisi kantaa näihin inkluusion valuvikojen korjaamiseen. Erityisesti niiden luokanopettajien, joiden opetusryhmässä on useita erityisen tuen oppilaita.
Toivoisin luokanopettajilta mielipidettä seuraavaan asetelmaan:
Opetusryhmän koko on 25, ja joukossa on viisi erityisen tuen oppilasta. Toisena vaihtoehtoina on ryhmäkoon pienentäminen vaikka 22 oppilaaseen sisältäen viisi erityisen tuen oppilasta. Ja toisena vaihtoehtona on pitää ryhmäkoko entisellään, mutta tarjota erityisen tuen oppilaille mahdollisuus opiskella tarpeen mukaan erityisluokassa. Kumpi vaihtoehto on mielekkäämpi, jos vain toisen voi valita?
Tietenkin olisi hyvä toteuttaa nuo molemmat vaihtoehdot yhtä aikaa. Mutta kuten Mariam Kandelberg kirjoitti, (Kaleva 17.2./Lukijalta) uusi oppimisen tuen uudistus myös vahvistaa oppilaan oikeutta opiskella pienryhmässä silloin, kun tarvetta on. Juuri tämän vuoksi on ensin turvattava pienryhmien ja erityisluokkien kattava verkosto, jotta tuo tuen muoto voidaan ihan käytännön elämässä myös toteuttaa.
Mikko Raudaskoski
erityiskoulun rehtori emeritus
kaupunginvaltuuston- ja hallituksen jäsen (vas.), Oulu